Informatie aanvragen | Inschrijven | ![]() |
Effectief gebruik van non-verbale communicatie
OSPosofie
Iedereen maakt gebruik van lichaamstaal. Door onze houding, onze gezichtsuitdrukking, ons oogcontact, de afstand en de nabijheid drukken we vaak meer uit dan we met woorden zeggen. Toch zijn maar weinig mensen zich werkelijk bewust van hetgeen zijzelf en anderen door middel van lichaamstaal uitdrukken. Door u meer bewust te worden van de non-verbale aspecten van de communicatie kunt u uw contacten verbeteren en zorgdragen voor een betere presentatie. Binnen een sales- of managementgerichte omgeving zult u merken dat u uw invloed aanmerkelijk kunt verhogen en beter in staat bent de andere partij ‘te lezen’.
Doel
Het doel van deze workshop is bewustwording van de non-verbale aspecten van de communicatie. U leert de lichaamstaal van anderen beter te herkennen en interpreteren. Daarnaast leert u uw interacties te beïnvloeden door uw eigen lichaamstaalgebruik af te stemmen op die van uw gesprekspartner(s).
Doelgroep
De inhoud van de workshop zal zijn toegespitst op managers en salesmedewerkers, maar is interessant voor iedereen die contact heeft met mensen en zijn bewustwording en toepassing van lichaamstaal wil verbeteren.
Aanpak
Intake
Voor deze training zal een telefonische intake worden gehouden om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de persoonlijke leerdoelen van de medewerker.
Methode
Een interactieve voordracht over de verschillende vormen en toepassingen van lichaamstaal. Deze wordt ondersteund met behulp van illustratief materiaal. Bij verschillende onderdelen zullen praktische oefeningen gedaan worden.
Inhoud
- Inleiding in de communicatie
- Inhouds- en betrekkingsniveau
- Het belang van lichaamstaal in de communicatie
- Vormen van lichaamstaal en hun functie: uiterlijk, houding, mimiek, oogcontact, intonatie, gebaren, ruimte/territorium, gezichtsuitdrukking, kleding, gedrag, emoties en cultuurverschillen
Specifieke toepassingen
- Representatief overkomen
- Groeten en omgangsvormen
- Gespreksregulatie middels oogcontact en gebaren
- Effecten van houding op respect, belangstelling, zelfvertrouwen en invloed
- Actief luisteren
- Afstemming en spiegelen
- Non-verbale interacties tijdens vergaderingen of groepsoverleg
- Non-verbaal gedrag tijdens specifieke gesprekssituaties (slecht nieuws, verkoopgesprek, selectiegesprek, onderhandeling, bemiddeling, coaching)
- Gebruik van lichaamstaal tijdens een telefoongesprek
- Spreken in het openbaar
- Klantencontact
Werkvormen
- Praktijksimulaties voor de camera, deze praktijksimulaties worden vooraf door de medewerkers zelf aangedragen
- Rollenspelen voor de camera
- Maken van groepsopdrachten
- Maken van individuele opdrachten
- Maken van huiswerkopdrachten
Inschrijfkosten
€ 499,00 (exclusief BTW) per persoon. Dit bedrag is inclusief lunch, koffie, thee en een naslagwerk.
Duur van de training
1 dag
Locatie
Deze training wordt in Zoetermeer of op locatie gegeven.
Inschrijven
Graag reserveert één van onze medewerkers een plek in deze training voor uzelf of één van uw collega’s/medewerkers. U kunt ons bereiken via onderstaand adres of telefoonnummer. Uiteraard kunt u ook het inschrijfformulier invullen.
Contactgegevens
OSP Opleidingen B.V.
Postbus 145
2665 ZJ Bleiswijk
Tel: 079 36 16 116
Incompany
Uiteraard is het mogelijk om dit programma af te stemmen op de specifieke behoeften van uw organisatie en als een incompany te organiseren. Hiervoor maken wij graag een afspraak met u.